– Bærekraftprisen deles ut til et kjøpesenter som har
satt tema bærekraft på sin agenda for å tilfredsstille dagens og
framtidens krav til hvordan et senter skal bidra til samfunnet lokalt og
globalt. Man må ikke ha oppfylt alle kriterier i dag, men ha gode gjort tiltak
hygienefaktorene må være på plass. Et enkeltstående tiltak som viser vei i dag for morgendagen kan være det som avgjør om man vinner Bærekraftprisen.
Vurderingskriterer
- Lokalt engasjement: Senteret tar et inkluderende samfunnsansvar som gjør lokalmiljøet til et bedre sted å leve
- Inkluderende arbeidsliv: Senteret tilrettelegger for et bedre arbeidsmiljø
- Ansvarlig forretningspraksis: Senterets krav til miljø, etisk handel og andre forhold ved innkjøp av varer og tjenester
- Miljøvennlig transport: Senteret tilrettelegger for best mulig miljømessig adkomst for kunder, varer og ansatte
- Smart avfallshåndtering: Avfall er ressurser på avveie, mens bærekraft handler om å bruke ressursene smartere
Annet tiltak innenfor tema miljø, bærekraft og samfunnsansvar: Spesielle tiltak innenfor tema miljø, bærekraft og samfunnsansvar.