– Bærekraftprisen deles ut til et kjøpesenter som har satt tema bærekraft på sin agenda for å tilfredsstille dagens og framtidens krav til hvordan et senter skal bidra til samfunnet lokalt og globalt. Man må ikke ha oppfylt alle kriterier i dag, men ha gode gjort tiltak hygienefaktorene må være på plass. Et enkeltstående tiltak som viser vei i dag for morgendagen kan være det som avgjør om man vinner Bærekraftprisen.

Vurderingskriterer

  • Lokalt engasjement: Senteret tar et inkluderende samfunnsansvar som gjør lokalmiljøet til et bedre sted å leve
  • Inkluderende arbeidsliv: Senteret tilrettelegger for et bedre arbeidsmiljø
  • Ansvarlig forretningspraksis: Senterets krav til miljø, etisk handel og andre forhold ved innkjøp av varer og tjenester
  • Miljøvennlig transport: Senteret tilrettelegger for best mulig miljømessig adkomst for kunder, varer og ansatte
  • Smart avfallshåndtering: Avfall er ressurser på avveie, mens bærekraft handler om å bruke ressursene smartere

Annet tiltak innenfor tema miljø, bærekraft og samfunnsansvar: Spesielle tiltak innenfor tema miljø, bærekraft og samfunnsansvar.

PÅMELDINGSFRIST ONSDAG 15. JANUAR 2025

Påmeldingsavgift er 2 000 kr. ekskl. mva.

Sponsor Bærekraftprisen
Sponsor Bærekraftprisen

PÅMELDING BÆREKRAFTPRISEN 2024

Fakturaadresse

1. LEDELSE

a) Er det utarbeidet en miljøhandlingsplan som er gjeldene for senteret? 
b) Har miljøhandlingsplanen krav om årlige forbedringer 
c) Gjennomgås miljøhandlingsplanen minimum 1 gang pr år av senteradministrasjonen hvor en fokuserer på gjennomførte og planlagte miljøaktiviteter? 
d) Rapporteres gjennomførte og planlagte miljøaktiviteter på senteret til ledelsen?  
e1) For hvilke områder har miljøhandlingsplanen fastsatte miljømål (kryss av) 

Presentasjon kan gjerne sendes som powerpoint eller word ved å svare i samme rekkefølge som skjema under. Sørg for lettfattelig tekst.

g) Er miljøpolicyen eller -planen akkreditert i henhold til ISO 14001 eller tilsvarende standarder?  
h) Til hvem kommuniseres miljøarbeidet på senteret (kryss av)  
i) Er det fastsatt et avkastningskrav på miljøtiltak og kan det dokumenteres at tiltak som har bedre inntjening enn en satt XX % får midler til gjennomføring?  
j) Hvor ofte gjennomføres miljøkartlegging hos leietakere (kryss av)
k) Benyttes leieavtaler der det stilles krav til avfall, energibruk og vannforbruk? 

2. HELSE OG INNEMILJØ

a) Holdes personalmøter og medarbeidersamtaler regelmessig?  
b) Er prosedyrer eller systemer på plass for å redusere risikoen for legionellasmitte? 
c) Er det utnevnt egne ansatte på senteret som er ansvarlige for å arbeide med dette fagfeltet og de kan synliggjøre resultater innenfor helse, miljø og sikkerhet?  
d) Gjennomfører senteret en kundetilfredshetsundersøkelse blant leietakerne når det gjelder senteres inneklima (ventilasjon, varme, kjøling, lysnivå osv) 
d1) Hvis ja, hvor ofte? 
e) Er det prosedyrer på plass for å behandle, utbedre og gi tilbakemeldinger på problemstillinger som kommer fram i undersøkelsen?  
f) Avholdes det bevisstgjøringsseminarer/kurs i helse, miljø og sikkerhet for alle ansatte hvor senteret har tatt på seg et større ansvar enn det som er minimum lovpålagt?  
g) Har senteret en styringsstrategi på luftmengder som ivaretar godt inneklima for leietaker og kunder?  
h) Blir innvendige nivåer av karbondioksid (CO2) eller andre inneklimaindikatorer (VOC osv) overvåket i leietakerareal og er det satt fornuftige grenseverdier som ivaretar godt inneklima?  
i1) Er det retningslinjer/prosedyrer på plass for å minimere eksponeringen av bygningens brukere mot kjemikalier og støv fra rehabilitering/ombygging/oppussing og kan det dokumenteres at dette følges opp av senterets personell?  

3. ENERGIBRUK

a1) Senteret har et årlig energibruk på fellesanlegg: 
kWh/årsom tilsvarer kWh/m2 år
a2) Senteret har et årlig energibruk på leietakere: 
kWh/årsom tilsvarer kWh/m2 år
(ved beregning av kWh/m2 bruker en oppvarmet areal som er arealet hvor en med hensikt holder temperaturen > 15°C)
b) Har senteret en aktiv fokus på energibruken hvor en vurderer energibruken til fellesanlegg? 
c) Hvordan følger en med på energibruken til senteret? 
d) Ansvarlig for oppfølging av energibruken rapporterer status til ledelsen i forhold til måloppnåelse  
e) Har senteret et energireduksjonsmål som er godt innarbeidet i hele driftsorganisasjonen og en kan vise til gode resultater de siste årene? 
f) Kjedeledelsen/Senterledelsen følger aktivt opp og gir tilbakemeldinger på arbeidet 
g) Hvilke av følgende hovedforbruksposter er dekket av separerte delmålere? 
h) Ved renovering og nyinstallasjoner av utstyr som bruker energi skal en alltid vurdere energibruken i drift opp mot investeringskostnader og inntjeningskravet?  
i) Er det foretatt en Energi/ENØK - analyse på bygningsmassen i løpet av de 3 siste år? 
j) Tiltakene som har blitt avdekket i analysen med en tilbakebetalingstid < kravene til eier/drifter er lagt inn i budsjettene og er gjennomført/vil bli gjennomført?  
k1) Har senteret kontroll på totalt energibruk til leietakerne og jobber aktivt med å motivere leietakerne til energireduserende tiltak?  

4. TRANSPORT

a) Har senteret kartlagt transport til og fra senteret ? 
b) Er det utarbeidet mål og handlingsplan for å redusere transportbelastningen ut fra kartleggingen?  
c) Revideres planen årlig og kan en dokumentere en kontinuerlig forbedring?  
d) Tilrettelagt for aktivt bruk av kollektivtransport, både for ansatte og kunder? 
e) Tilgjengelig sykkelparkering – sykkelstativ etc. for ansatte som er sikret mot tyveri?  
f) Tilgjengelig sykkelparkering / sykkelstativ for kunder til senteret slik at det oppfordres til å sykle til senteret.  
g) Tilgjengelig garderobefasiliteter med dusjmuligheter for ansatte i butikkene  
h) Er det tilgjengelig tørkerom for ansatte?  
i) Etablert El-billadere for ansatte og kunder og antallet utvides etter behov?  
j) Godt opplyste gang-og sykkelveier på og rundt senteret for å optimalisere sikkerheten og oppmuntre til bruk?  
k) Eget tilbud for hjemkjøring av varer? 
l) Har senteret på eget initiativ oppnådd økt kollektivtilbud til/fra senteret for å øke kollektivandelen?  
m) Har senteret gjort aktiviteter for å øke andel av samkjøring for personale/butikkansatte?  
n) Har senteret incentiver på plass for å få ansatte til å gå, sykle, dele bil eller bruke kollektivtransport på/til jobben? 

5. AVFALL/SIRKULARITET

a) Er det utarbeidet en avfallsplan for senteret som minimum sorterer ut de 8 største fraksjonene som "papp, papir, matavfall, plast, folie, osv..?  
b) Er det gjennomført opplæring av butikkansatte med tanke på håndtering av avfall?  
c) Har senteret et klart definert mål som er forankret i driftsorganisasjonen på:  
c1) Har senteret et klart definert mål som er forankret i driftsorganisasjonen på:  
Sorteringsgrad som er satt til XX %innen år
c2) Har senteret et klart definert mål som er forankret i driftsorganisasjonen på:  
Kg avfall pr omsetning som er satt til
d) Vurderes mengder og sorteringsgrad minimum månedlig?  
e) Presenteres og diskuteres avfallsplan, status på måloppnåelse og tiltak på hvert enkelt butikkledermøte?  
f) Samarbeider senteret med veldedige organisasjoner for mottak av varer som ikke blir solgt eller er utgått / nærmer seg holdbarhetsdato?  
g) Gjennomføres det bevisstgjøringsseminarer/kurs i avfallsminimering og -håndtering for alle ansatte / butikkansatte? 

6. VANN

a) Kryss av for det som passer 
b) Har senteret et klart definert mål som er forankret i driftsorganisasjonen på vannforbruk 
Eksempelvis vannforbruket skal reduseres med XX %innen år
c) Hvor ofte følger en opp vannforbruket og gjennomfører korrigerende aktiviteter ved avvik i forhold til måloppnåelse? 
d) Arbeides det systematisk mot lavere vannforbruk?  
e) Er det retningslinjer på plass for å erstatte vannsystemer og -armaturer med utstyr med lavt forbrukende alternativ ved rehabilitering/utskifting?  
f) Gjennomføres det bevisstgjøringskurs for ansatte om vannsløsing?  
g) Er det montert sparefunksjon i vannforbrukene utstyr for å redusere forbruket?  

7. FORURENSNING

a) Har senteradministrasjonen kartlagt hvilke leietakere som har behov for egen fettutskiller og sørget for at dette er installert og fungerer som forutsatt?  
b) Finnes en prosedyre og opplæring for trygg levering og håndtering av farlige stoffer og kjemikalier på senteret?  
c) Lagres alle farlige kjemikalier på et egnet og tilrettelagt område med tilstrekkelig oppsamlingskapasitet?  
d) Er det en beredskapsplan på plass for å håndtere forurensningstilfeller?  
e) Brukes ikke-forurensende/ufarlige alternativer der det er mulig (bør minst omfatte følgende der det er relevant: rengjøringsprodukter, kuldemedier, smøremidler, olje, hydraulikkvæske, maling, lim, batterier)?  
f) Er det gjort tiltak for å minimere lysforurensning om natten fra innvendig og utvendig belysning. Eksempel automatisk slukking av lys mellom kl 23.00 til 06.00?  

8. LOKALT ENGASJEMENT

a) Har ditt senter etablert lokale samarbeid med en tydelig sosial profil?  
b) Har ditt senter gjennomført tiltak/aktiviteter knyttet til samfunnsansvar for å aktivisere lokalmiljøet?  
c) Har ditt senter arenaer/areal hvor aktører i lokalsamfunnet kan eksponere seg?  
d) Bidrar ditt senter aktivt i arbeidet med å skape et tryggere lokalmiljø?  
e) Har ditt senter bidratt for å fremme byen/stedet/bydelen på en positiv måte?  

9. BÆREKREFTIGE INNKJØP

a) På hvilke av følgende områder stiller senteret krav til miljømerkede materialer og tjenester fra miljøsertifiserte bedrifter ved innkjøp av:  
b) Er mål og omfang av innkjøp av materialer fastsatt og overvåkes og rapporterer senteret på dette?
c) Har senteret en tydelig praksis på oppfølging av leverandørers arbeid med bærekraft?  
d) Har dere etiske retningslinjer for arbeidsforhold og miljøledelse ved innkjøp av varer og tjenester?  
e) Har dere et overordnet risikobilde av leverandørkjeder i innkjøpene deres, spesielt med tanke sosiale (arbeidsforhold) og miljømessige forhold?  
f) Har virksomheten etablert KPI’er (Key Performance Indicators) for å måle arbeidet med bærekraftig sourcing/innkjøp?  

10. INKLUDERENDE ARBEIDSLIV

a) Har senteret planer som omhandler holdninger/tiltak om inkluderende arbeidsliv?  
b) Har senteret noen konkrete prosjekter på tema inkluderende arbeidsliv som har pågått/pågår?  
c) Har senteret prosedyrer for å kartlegge arbeidsmiljøet på senteret? 
d) Har senteret prosedyrer for å ønske nye ansatte velkommen og gjøre dem kjent med senteret? 
e) Har senteret noen policy knyttet til alkoholservering på interne, sosiale arrangementer? 
f) Har senteret prosedyrer for å håndtere uønskede hendelser blant ansatte? 
g) Oppmuntrer senteret leietakere til å tilby arbeidsplasser til vanskeligstilte? 
h) Har senteret et mål for hvor mange arbeidsplasser det kan/skal stilles opp med for å hjelpe vanskeligstilte ut i arbeid? Hva er målet? 
i) Har senteret andre arenaer for å skape et godt og inkluderende arbeidsmiljø? (eksempler: Utdanning, idrett/fysiske tiltak, sosiale tiltak) 
j) Har senteret sosiale sammenkomster for alle på senteret? 

11. ØVRIG