Norsk Kjøpesenterforening (NKF) skal styrke og fremme kjøpesenterbransjen i Norge gjennom informasjon, aktiviteter og seminarer med mål om å øke kompetansen og innsikten for kjøpesenter, handels-, service-, og serveringsaktører i Norge.

Foreningen skal opptre samlende for interessegrupper med tilknytning til alle former for handelsplasser i Norge. Derfor tilbyr foreningen gode møteplasser som Kjøpesenterkonferansen i mars, frokostmøter rundt om i landet, Høstseminare i september, faglige nettverk og studieturer gjennom året slik at bransjekolleger kan møtes for påfyll av nyheter, trender, inspirasjon og erfaringsutveksling.

Foreningen ledes av et styre med representasjon fra hele bransjen.

Foreningen har i dag over 500 medlemmer fra 189 bedrifter.

Kort historisk tilbakeblikk

Norsk Kjøpesenterforening ble etablert som en fornyelse av Norsk Råd for Butikk- og Serveringssteder, og ble stiftet som en egen forening 1. mai 1995.

Også den gangen var hovedfokuset å lage gode møteplasser for medlemmene for kunnskapsutveksling og nyskapning. Det skulle være en forening for hele landet og dette gjenspeilet seg i styresammensetning og steder for arrangementene.

Fra 2000 – 2004 hadde NKF og NCSC et samarbeid som innebar at medlemmer i begge foreninger kunne delta på hverandres arrangementer til medlemspris. Fra 2005 ble foreningen drevet som NCSC avd. Norge.

• Enza Mola Sundbye (Styreleder/Direktør Handelsportefølje Storebrand)
  • Bjørn Vidar Tessem (Konsernsjef Bitastad)
  • Harald Hjelde (Utleiedirektør Alti)
  • Kathrine Ingerø (Senterdirektør Sandvika Storsenter Thon)
  • Stein Ove Gudmundsrud (Adm.dir. Ark)
  • Stian Tørres (Kommersiell Direktør Scala Eiendom)

Vedtekter

Norsk Kjøpesenterforening

§ 1. FORMÅL

• Styrke og fremme kjøpesenter- og handelsbransjen i Norge gjennom informasjon, aktiviteter og seminarer med mål om å øke kompetansen og innsikten for kjøpesenter, handels-, service-, og serveringsaktører i Norge.

• Være samlende for alle interessegrupper med tilknytning til alle former for handelsplasser i Norge og skape møteplasser for faglige diskusjoner og erfaringsutveksling.

• Bidra til å styrke både det faglige og sosiale miljøet i bransjen.

• Aktivt samarbeide med foreninger og organisasjoner med tilknytning til kjøpesenter og handelsbransjen i både Norge og internasjonalt.

§ 2. MÅLGRUPPE

NORSK KJØPESENTERFORENING er det nasjonale interesseorganet for norske kjøpesentre og øvrige handelsplasser i Norge. Foreningen retter seg mot et bredt spekter av aktører som; eiendomsaktører, investorer, senterledelse, butikk-, handels-, service- og serveringsaktører, samt alle aktører som i en eller annen for mer er leverandører til denne bransjen.

§ 3. AKTIVITETER

NORSK KJØPESENTERFORENING er formidler, arrangør og koordinator for informasjon, seminarer og studieturer i inn- og utland. Målet er økt kunnskap om trender, konsept og utviklingstrekk på bransjefeltet. En viktig oppgave er kontaktsformidling og personlig erfaringsutveksling mellom kollegaene i inn- og utland.

§ 4. LEDELSE

NORSK KJØPESENTERFORENING ledes av et styre på inntil 5 -7 medlemmer, inkludert styreleder. Disse skal søkes å ha god geografisk dekning. Deres oppgave er å inspirere, koordinere og gjennomføre aktiviteter og arrangementer i regi av foreningen.

Styremedlemmene, samt styrets leder, velges av ÅRSMØTET for 2 år om gangen, dog slik at kun halvparten er på valg hvert år av hensyn til kontinuitet i styrets arbeid.

Til styret kan kun velges medlemmer av foreningen og et medlem av styret kan kun gjenvelges 2 ganger.

Styret er beslutningsdyktig når minst 3 styremedlemmer er tilstede på møtet. Styrets beslutninger treffes ved alminnelig flertall blant de frammøtte. I tilfelle av stemmelikhet, avgjøres dette gjennom styreleders dobbeltstemme. Styret kan meddele prokura.

§ 5. VALGKOMITE

Valgkomitéen skal foreslå kandidater til alle valg på Årsmøtet. Valgkomitéen består av 2 medlemmer valgt av årsmøtet etter forslag fra foreningens styre. Medlemmer til valgkomiteen velges for 2 år av gangen, med kun ett medlem på valg hvert år. Et medlem i valgkomiteen kan kun gjenvelges 2 ganger.

§ 6. MEDLEMSSKAP

Som medlem i NORSK KJØPESENTERFORENING kan alle bedrifter, foreninger eller personer med tilknytting eller interesse for handels, service, og servering i kjøpesenterbransjen opptas. Kun betalt medlemskontingent gir status som medlem av NORSK KJØPESENTERFORENING.

Medlemskontingenten betales for perioden 01.01. - 31.12.

Oppsigelse av medlemskapet må skje før ny kontingentperiode (dvs. innen 31.12.).

Medlemskontingenten for kommende år besluttes av årsmøtet etter innstilling fra styret.

Medlemskontingenten vil variere i størrelse ut i fra type medlemskap i foreningen. De til enhver tid gjeldende kontingentsatser er vedlegg 1 til foreningens vedtekter.

Krav om eksklusjon av et medlem skal fremmes skriftlig for styret med begrunnelse og være undertegnet med navn. Finner styret kravet begrunnet, har det anledning til å ekskludere medlemmet. Et ekskludert medlem kan anke saken til årsmøtet, som avgjør den med simpelt flertall. Inntil anken er avgjort, skal medlemmet anses som suspendert. Fremmer styret krav om eksklusjon, gjelder samme ankebehandling.

§ 7. ÅRSMØTET

Årsmøtet er foreningens øverste myndighet. Årsmøtet avholdes hvert år innen utgangen av mai måned. Ekstraordinært Årsmøte avholdes hvis det besluttes av styret, eller dersom 1/10 av medlemmene, krever det, og samtidig oppgir hvilke saker som ønskes behandlet.

Årsmøtet kan også avholdes digitalt.

Årsmøtet (både ordinært og ekstraordinært) innkalles av styrets leder med minst 4 ukers skriftlig varsel til alle foreningens medlemmer, med angivelse av hvilke saker som skal behandles. Som skriftlig innkalling regnes også elektronisk innkalling. Sammen med innkalling skal følge årsberetning og revidert regnskap.

Saker som medlemmer ønskes behandlet på årsmøtet må oversendes styret senest 6 uker før årsmøtet avholdes.

På Årsmøtet har medlemskapene følgende stemmer:

• Individuelt medlem: 1 stemme pr medlemskap
  • Bedriftsmedlem (inntil 5 personer): 2 stemmer pr bedriftsmedlemskap
  • Individuelt retail medlem: 1 stemme pr medlemskap
  • Bedriftsmedlem retail (inntil 5 personer): 2 stemmer pr bedriftsmedlemskap

Antall stemmer pr. medlemsbedrift er begrenset oppad til 6 stemmer.

Medlem har rett til å gi fullmakt til et annet medlem, denne skal i så fall legges fram skriftlig og datert.

Årsmøtet ledes av styreleder eller valgt møteleder. Alle vedtak treffes med alminnelig flertall av de avgitte stemmer, dersom ikke annet er bestemt i vedtektene. Ved stemmelikhet er møteleders stemme avgjørende.

Det ordinære Årsmøtet skal behandle følgende saker:

1. Godkjenning av innkalling og dagsorden
  2. Valg av Møteleder
  3. Valg av to personer til å undertegne protokollen
  4. Styrets årsberetning
  5. Revidert årsregnskap
  6. Kontingent for kommende år
  7. Valg av styret, valgkomite, revisor og eventuelt andre komiteer i foreningen
  8. Andre saker som styret ønsker behandlet. Eller som er innmeldt i henhold til vedtektene fra ett eller flere av foreningens medlemmer.

§ 8. REVISOR

I tillegg til lovpålagt revisjon, skal det velges en intern revisor. Årsmøtet velger intern revisor blant medlemmene til å revidere og gjennomgå foreningens regnskap og årsoppgjør iinneværende år. Revisor velges for ett år om gangen.

§ 9. VEDTEKTSENDRINGER

Endringene i disse vedtekter kan bare besluttes av Årsmøtet med minst 2/3 flertall av de avgitte stemmer. Forslag til endringer i vedtektene må være sendt styret innen 31.12.

§ 10. OPPLØSNING AV FORENINGEN

En eventuell beslutning om opphør av foreningen, må eventuelt vedtas av to påfølgende Årsmøter. Årsmøtet beslutter i tilfelle hva som skal gjøres med foreningens aktiva og passiva.

Ta gjerne kontakt med oss